Er zijn veel verschillende vragen te vinden over het gebruik van SEO, maar de meest lastige vraag is toch echt “hoe lang duurt SEO?”.

Het korte antwoord op deze vraag luidt “het hangt er van af”.

Dit komt omdat je zowel naar de mogelijkheden van je eigen website moet kijken als naar de technieken die je concurrent gebruikt. Zo wordt een lastige vraag nog moeilijker.

Helaas is het (vaak) niet mogelijk om een tijdsindicatie te geven en ook bestaat er geen simpele formule waarmee je de vraag kan beantwoorden. 

Er valt echter meer over te beantwoorden dan hoe het nu lijkt. Hoe lang SEO duurt is afhankelijk van het analyseren van verschillende mogelijkheden voor je eigen website en deze van je concurrent.

Hierin spelen drie verschillende criteria een rol: concurrentie, content en doorverwijzende links

Concurrentie

Als je een product verkoopt als naar zalm-smakende pasteitjes voor in je tost-ijzer, dan zal je waarschijnlijk geen concurrentie hebben. Dit omdat het zoekvolume naar zo’n specifiek product erg laag is en je waarschijnlijk zonder al te veel moeite (lees: met enkel on-page SEO) op de eerste pagina voor Google terecht kunt komen wanneer men zoekt naar ‘pasteitjes met zalmsmaak voor tosti-ijzer’.

Maar wanneer je producten verkoopt die veel mensen daadwerkelijk willen kopen, kom je altijd in aanraking met concurrentie. De moeilijkheid is afhankelijk van de grootte van de bestaande markt.

Neem als voorbeeld een loodgieter uit een dorp. Hij zal minder concurrentie hebben dan een vastgoedondernemer in een grote stad die weer minder concurrentie heeft dan een landelijke verzekeringsmaatschappij.

Zoals je je kan voorstellen, hoe meer concurrerende webpagina’s je hebt, des te langer duurt het voordat je resultaten van SEO zal zien.

Zowel de moeilijkheidsgraad en de tijd volgen een mooie curve. Dit houdt in dat laag-scorende webpagina’s sneller te vervangen zijn dan een grote webpagina. Dit loopt op naarmate je zelf hoger in rang komt te staan.

Hoe lang duurt SEO?

Er is een andere belangrijk punt aan concurrentie die vaak over het hoofd wordt gezien. Dat is de verbinding tussen de hoeveelheid concurrentie van een niche-groep en de talenten van de SEO professionals die daar achter zitten.

Het zit zo:

De vraag van de klant zorgt ervoor dat bedrijven zich op een bepaalde niche beginnen te richten. Dit zorgt voor meer concurrentie binnen deze niche. De concurrenten zorgen er voor dat iedereen steeds leukere deals wil promoten wat er op z’n beurt voor zorgt dat zij een grotere plek in de markt moeten aannemen om nog winst te kunnen maken.

Dit soort omgevingen houden van rijke en grote bedrijven omdat zij sneller in staat zullen zijn om SEO professionals in te huren.

Als dit de situatie is waar je je in bevindt, dan kan het nog lang gaan duren voor je website op rendabele posities terecht zal komen.

Doorverwijzende links

Het is geen geheim dat links een grote rol spelen bij SEO, maar hun impact op de duur daarvan is afhankelijk van een aantal andere factoren. 

Als eerste gaat het om de hoeveelheid links die naar jouw website toe wijzen. Over het algemeen helpen meer links om sneller SEO succes te bereiken. Toch is dit niet de enige factor die meespeelt.

Een grote hoeveelheid links van ‘slechte’ websites (lees: websites met een hoge spam-score) zullen je SEO ranking niet helpen, ze kunnen er zelfs voor zorgen dat alles nog langer duurt omdat Google links met een hoge spam-score bestraft in plaats van beloond. In plaats daarvan moet je je juist richten op hoge kwaliteit links van passende websites.

Als laatste tellen de snelheden waarmee je links binnenhaalt en waarin je links in het verleden hebt binnengehaald mee. Dit komt omdat een plotselinge boost in links kan duiden op een gemanipuleerde linkbuilding.

Dus over het algemeen: hoe sneller je kwalitatief goede en relevante links binnenhaalt, des te sneller schiet je ranking omhoog. Toch komt het wel met een waarschuwing: de snelheid waarmee je links binnenhaalt moet stabiel zijn én blijven.

Als je de methodes van Google volgt, zal dit automatisch gebeuren. Alleen wanneer je andere, minder bekende methodes gebruikt kunnen er onnatuurlijke patronen ontstaan die je proces weer verlangzamen. Let hier op.

Overigens dient men het bovenstaande niet té zwaar op te vatten, omdat populariteit van websites opkomt en wegebt. Wanneer je website populair is zullen er meer links naar je website verwijzen, wanneer je website minder populair is zal deze minder links ontvangen.

Neem als voorbeeld een webshop voor zwemkleding; die zal in aanloop naar de zomermaanden populairder worden en daarom tussen april en augustus ongetwijfeld meer linkjes ontvangen. Zo’n site zal door Google niet bestraft worden wanneer deze site tussen augustus en april het volgende jaar minder links dan in de voorgaande periode ontvangt. Wel is het raadzaam om met regelmaat de Google Search Console te blijven checken, maar dat geldt voor iedere website.

Content

De content die je plaatst op je website is ook van invloed op hoe snel je resultaten zal behalen. Als eerste moet je weten dat kwaliteit heel belangrijk is. Het meest belangrijke op een website is de ‘main’ content. Dit zijn de teksten waarin je uitlegt wie je bent, waar je voor staat en welke diensten en/of producten je levert. Deze teksten dienen ten volste geoptimaliseerd te zijn om ervoor te zorgen dat Google begrijpt waar je website over gaat.

Daarnaast kán het meehelpen om te bloggen, maar dit is absoluut geen vereiste om hoog op Google te ranken. Er zijn zat sites die hoog in Google staan en die geen blog hebben.

Houdt er rekening mee dat wanneer je blogt een paar honderden kleine artikelen via Fiverr je niet gaan helpen je ranking te verhogen. Dit betekend niet dat elk artikel 4000 woorden lang moet zijn, maar dat een artikel lang genoeg moet zijn om de problemen/vragen van een klant opgelost worden.

Het is trouwens onwaar dat je nieuwe content langzaam moet publiceren. Dit komt vanuit de theorie dat snelle publicaties zorgen voor een onnatuurlijke look vanuit Google’s perspectief gezien en dat dat je ranking zou kunnen beschadigen. Deze mythe is echter officieel ontkracht door Google zelf.

Als je goede content hebt, is er geen enkele reden om ze niet gelijk te publiceren. Hoe sneller je ze post, des te sneller zal het invloed hebben op je SEO ranking. Wachten helpt je juist niet.

Wat wel een ding is om rekening mee te houden is dat oude webpagina’s over het algemeen hoger scoren dan nieuwe webpagina’s. Dit heeft echter niet met de leeftijd te maken, maar eerder met een schema.

Daarover gesproken: ik raad je aan om een duidelijk schema aan te houden wanneer je content publiceert. Dit vanwege de volgende redenen:

  • Het laat Google zien dat er regelmatig nieuwe content wordt toegevoegd, wat er over het algemeen voor zorgt dat een website meer bezocht wordt. Dit helpt gelijk mee met het versnellen van je SEO.
  • Het moedigt gebruikers aan om je website vaker te bezoeken, wat daarna weer goede signalen naar Google stuurt wat ook helpt met de SEO.

Dus SEO is vooral gebaseerd op gokken?

De taak van een SEO specialist is vergelijkbaar met die van een weerman. Ondanks de kennis, ervaring en middelen kunnen er altijd dingen verkeerd voorspeld worden. En net zoals mensen gefrustreerd raken van regen terwijl er zon voorspeld is, kunnen klanten erg gefrustreerd raken met SEO specialisten wanneer een voorspelling niet in hun voordeel uitpakt. 

Onderdeel van het zijn van een SEO expert is om de verwachtingen van een klant tegemoet te komen. Veel vergeten dit onderdeel en missen hier dus veel potentie in. 

Doordat veel mensen tegenwoordig verteld krijgen wat ze willen horen, zorgt dat er voor dat veel klanten onrealistische verwachtingen hebben. Ze willen het en ze willen het nu! Ze denken dat iets als SEO hooguit een aantal weken zal duren. 

Als je weinig concurrentie hebt kan je al binnen een paar weken langzame verandering zien aan de hoeveelheid verkeer dat je website bezoekt. Aan de andere kant, veel voorkomende onderwerpen kunnen maanden of jaren duren voordat daar enige verandering in komt.

Er zijn ook mensen die methodes zoeken om het proces te versnellen die tegen de richtlijnen van google in gaan. Hoewel dit op de korte termijn tot succes kan leiden, leidt het vaak ook tot boetes of andere problemen op de lange termijn.

Een gegeven paard (of Google) nooit in de bek kijken

Je moet bereid zijn om minstens een aantal maanden te investeren voordat je resultaten in je SEO zal zien. En zelfs dan zal je niet de beste van je vak zijn. Volgens een analyse van Tim Soulo, komt maar 5,7% van alle gepubliceerde webpagina’s op de top 10 van Google.

Dit is een proces dat nooit helemaal klaar zal zijn. Webpagina’s laten vrij snel hun URL zien en zullen vrij snel daarna hun eigen sleutelwoorden naar buiten brengen. Dit gebeurt door allemaal verschillende bedrijven in dezelfde omgeving waardoor, op de lange termijn, er nooit een grote sprong door één bedrijf gemaakt gaat worden. Je bent nooit klaar met SEO.

Conclusie

Je kan nooit precies voorspellen wanneer je in de top-ranking beland met een bepaald sleutelwoord van je SEO. Je kan echter wel goed geïnformeerde beslissingen maken die je kunnen helpen om sneller te groeien binnen je eigen niche.

Gratis SEO scan?

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!