In 2009 maakte Bill Gates tijdens een diner de bekende uitspraak “the future of search is verbs”, oftewel “de toekomst van het zoeken zijn de werkwoorden”.

Bill sprak hier niet zozeer over de woorden die mensen gebruiken om op het internet te zoeken. Hij sprak hier over de reden waarom mensen zaken via het internet (op)zoeken.

Om te weten te komen waarom ‘search’ (en daarmee zoekmachine optimalisatie) zo belangrijk voor ons is geworden, moeten we eerst kijken naar waarom mensen zoekopdrachten invullen.

Waarom mensen zoeken

Vroeger werden zoekmachines als Google gebruikt om de woorden die jij invulde, terug te vinden op een bepaalde webpagina. Meestal was dit dan ook de webpagina waar je naar op zoek was.

Vandaag gebruiken mensen zoekmachines juist om probleemoplossend te werk te gaan. Je kan op zoek zijn naar vluchten, tickets, online winkelen. Noem maar op. Dit zijn allemaal acties die we uitvoeren, of zoals Bill Gates ze noemde, “verbs”.

Wanneer je als gebruiker een zoekopdracht invult, ben je eigenlijk bezig met het begin van een reis. Dit wordt door veel marketeers de customer journey genoemd. Het begrip overkoepeld de weg die een gebruiker aflegt van het begin van hun zoekopdracht naar de vervulling van hun wens.  

De customer journey is voor ons, maar ook voor bedrijven steeds belangrijker geworden over de laatste paar jaar. Ooit begon het als een trechtervormige activiteit waarbij gebruikers zich langzaam van bewustzijn, naar overweging naar aankoop bewogen. Dit oude schema is inmiddels achterhaald.

De evolutie van de zoekopdracht en de customer journey

De moderne customer journey is inmiddels niet meer trechtervormig, maar juist als een kinderrietje gevormd. Dus; met draaien en bochten die allerlei media voorstellen waarmee een gebruiker tegenwoordig in aanraking komt.

Om bij de tijd te blijven was het belangrijk voor de standaard zoekopdrachten om zich aan te passen op de wens van de gebruiker. Dus werden de zoekopdrachten zo ingericht dat zij, behalve het letten op de benoemde woorden, ook rekening houden met de mogelijke wens van de gebruiker. Het gaat dus niet meer alleen om sleutelwoorden, maar ook om de intentie achter de zoekopdracht.

Voor de gebruikers gaat het juist om het invullen van de ‘verbs’, voor zoekmachine-marketeers gaat het juist om het creëren van een zo fijn mogelijke reis voor de gebruiker.

Tegenwoordig worden zoekopdrachten ook niet meer op één apparaat gemaakt, maar juist op en mobiel, tablet, laptop of soms zelfs een smart-koelkast. En van het ene apparaat kan je zo overstappen op de ander om verder te gaan met je zoektocht.

Zoekopdrachten zijn niet meer gebonden aan computers of telefoons. Marketeers maken hier graag gebruik van door bij te houden op welke apparaten een consument graag het meeste onderzoek doet voor zijn/haar zoekopdracht.

Er is altijd wat discussiemateriaal rondom de start van SEO (search engine optimization) te vinden, maar toch, in onze constant verbonden wereld heeft SEO een groot aandeel in wat wij nu “echte marketing” noemen. Er zijn geen manieren meer nodig om algoritmes te omzeilen.

Vandaag de dag richt SEO zich op:

  • Het begrijpen van intenties
  • Data-gedreven inzichten
  • Contentstrategie
  • Technische probleemoplossing

De drie hoofdpunten van elke marketingstrategie houden rekening met de volgende punten:

  • Aantrekken
  • Betrekken
  • Converteren

Zoekmachines focussen zich vooral op de eerste fase: het aantrekken van personen.

Waar een hockeyveld vanzelf mensen aantrekt , doet een website dat niet. Om bezoekers op een website te krijgen, moet er moeite worden gedaan.

Omdat het hebben van een ‘topproduct’ vandaag de dag allang niet meer voldoende is om doelen (denk aan sales-targets) te behalen is het zaak dat je personen actief en via diverse kanalen aantrekt.

Dit is daarom de reden dat eigenlijk iedere webpagina een ‘search engine optimized’ pagina is, hoewel niet iedere client of design-agency het daar mee eens is.

Als een website veel klanten binnenhaalt die ook daadwerkelijk bij de content betrokken worden en uiteindelijk een actie ondernemen, dan zit daar immers al snel een belangrijke SEO component achter.

Waarom is zoeken belangrijk?

Websitebezoekers, customer journey, ‘verbs’ – je begint het (als het goed is) te begrijpen. Websitebezoekers zijn van groot belang en het gros van deze bezoekers start de customer journey met een zoekopdracht. We kunnen daarom stellen dat ‘search’ belangrijk is.

Maar waarom is SEO nou zo belangrijk? Is dat niet alleen iets voor ontwikkelaars of doet Google dat niet al automatisch voor mij?

Hoewel dit artikel met een quote van Bill Gates is begonnen, was het toch echt Google dat de eerste stap zette richting de filosofie achter het zoeken.

Zaken als Penguin, Panda, RankBrain, Hummingbird, Pigeon, Mobilegeddon, Possum, entities en AMP zijn in essentie allemaal pogingen van Google om het zoekalgoritme van woorden naar acties te verschuiven en gebruikers hiermee in staat te stellen om (al dan niet onbewust) aan te geven welke intentie er achter een zoekopdracht schuilt. Maar, deze intenties zijn zoals we weten niet makkelijk te begrijpen. Google heeft ze in elk geval nog niet uitgevogeld…

Search is sinds het ontstaan ervan heel ver gekomen. Waar we ons vroeger druk maakten om de juiste META-tags gaat SEO vandaag de dag vele malen dieper. En terecht! Want het gaat uiteindelijk niet om de techniek achter een website, het gaat om de websitebezoeker. En wanneer je die SEO-technisch gezien tracht te ‘pleasen’, is er een hoop meer werk aan de winkel dan wanneer je enkel de Googlebot tracht te ‘pleasen’.

Tuurlijk: er zijn een hoop zaken die je standaard mee zou ‘moeten’ nemen wanneer je een website ontwikkeld – maar vaak worden deze dingen over het hoofd gezien (met name bij Angular en React).

De websites van vandaag zijn meer applicaties dan daadwerkelijke websites en applicaties gaan gepaard met ‘fancy’ functionaliteiten die op hun beurt niet altijd even geoptimaliseerd voor zoekmachines zijn (ook hier met name bij Angular en React).

Goede SEO in 2019

Een goed opgezette SEO-campagne richt zich niet alleen op content, maar ook op het volgende:

  • Het helpen navigeren van verschillende vormen van eenzelfde webpagina
  • Technische problemen oplossen die ervoor zorgen dat content niet zichtbaar is in de zoekmachines
  • Helpen met het instellen van de juiste serverinstellingen
  • Sociale media, content en gebruikservaring integreren in de website voor een optimale (merk)belevenis
  • De website sneller maken

De juiste SEO-kenner weet dat er niet alleen op de gebruiker, maar ook op de concurrentie gelet moet worden. Het is al lang niet meer voldoende om je blind te staren op (technische) SEO.

Je dient te weten wat het doel van een websitebezoeker is en wat de achterliggende intentie van dat doel is. Ook dien je goed te begrijpen welke andere opties een websitebezoeker heeft, zodat je eventuele gaten in de markt kunt dichten en de bezoeker er zo makkelijker toe kunt aanzetten om voor jouw website en niet die van de concurrent te kiezen.

Waar we ons als SEO-experts vroeger vooral bezighielden met META-tags en keywords op webpagina’s zijn we inmiddels volwaardige marketing-experts die verschillende petten dragen. Als SEO (Search Engine Optimizer) help je developers te verbinden met informatiearchitectuur, user-experience, contentstrategie, marketing, social media en betaalde media. Dit alles om te proberen iets te ontwikkelen dat voor de gebruiker maar óók voor de zoekmachines als fijn kan worden ervaren.

Er zijn zat angstige verhalen te vinden waarbij een simpel her-design van een website, of de switch van een CMS ervoor zorgt dat de rankings van de website verloren gaan en bedrijven dankzij deze verloren rankings in diepe problemen raken. De realiteit is dat de meeste wijzigingen in (web)design effect hebben op SEO en dat SEO dus in de core van projecten verweven moet worden om ervoor te zorgen dat wijzigingen een positieve bijdrage aan de SEO van een website leveren. Enkel op deze manier kan een bedrijf erop hopen dat zij positieve resultaten terug zullen zien.

Waarom is zoekmachine optimalisatie dan zo belangrijk?

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk omdat de gebruiker belangrijk is. 

Waar technologie zichzelf blijft verbeteren zullen SEO’s constant geconfronteerd worden met nieuwe manieren waarop mensen zoeken. Niet alleen komen er veel nieuwe apparaten op de markt die het ‘zoeken’ veranderen, op die apparaten verschijnen ook nieuwe manieren van zoeken. Denk maar eens aan voice-search.

De enige constante factor die je als SEO’er hebt is het het ‘waarom’. Waarom zoeken mensen, om exact te zijn. De ‘verbs’ gaan nergens heen.

Gratis SEO scan?

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!