In het prille stadium van zoekmachine optimalisatie waren de posities van websites in de zoekmachines vooral gebaseerd op het gebruik van sleutelwoorden binnen de content van een pagina op die website. Zonder geavanceerde algoritmes deden zoekmachines eigenlijk niets meer dan het kijken naar de content en hoevaak een zoekwoord daar in terug kwam. De logica hierachter was simpel: hoe vaker een zoekwoord gebruikt werd, des te beter gaf dit aan waar de webpagina over ging.

Al snel werden teksten volgepropt met zoekwoorden (ook wel bekend als keyword stuffing) in de hoop een webpagina zodoende zo hoog mogelijk te laten ranken. Het gebeurde in zo’n mate dat teksten soms onleesbaar werden. Ook werden zoekwoorden wit gemaakt, zodat deze op de witte achtergrond van een website wegvielen. Het was hoog tijd dat zoekmachines op nieuwe maar vooral meerdere manieren naar websites zouden kijken. Het moest in elk geval verder gaan dan enkel de analyse van content. 

Het duurde niet lang voordat Google het inmiddels uitgefaseerde PageRank introduceerde. Google begon in 1996 via een partnerschap tussen haar oprichters, Larry Page en Sergey Brin. Google’s algoritmes waren gebaseerd op de PageRank algoritmes, ontwikkeld door Page toen hij aan Stanford University studeerde. De hoofdgedachte was om links tussen webpagina’s te gebruiken als een factor in de beoordeling.

Google’s gearchiveerde “About” pagina vertelt:

“PageRank werkt door middel van het tellen van de hoeveelheid en kwaliteit van de links die naar een webpagina wijzen en van daaruit bepalen hoe belangrijk deze website is. De onderliggende aanname is dat belangrijkere websites sneller meer links via andere websites zullen ontvangen.” 

Het is een vrij technisch document en lezers zullen wellicht wat meer programmering en wiskundige kennis moeten bevatten om het hele document te begrijpen. In plaats van tot in detail te achterhalen hoe Google links analyseert en evalueert, is het veel intressanter om te begrijpen waarom dit algoritme eigenlijk naar links kijkt.

Interne, binnenkomende en uitgaande links

Een link of hyperlink is een klikbaar object op een webpagina die je van de ene pagina naar de andere brengt. Een link wordt zichtbaar gesteld door middel van tekst, een knop of een afbeelding. We kunnen links indelen op basis van de eindbestemming van deze link, of deze gebruikers nu naar een andere website brengt of naar een andere pagina binnen dezelfde website. 

Interne links zijn links tussen de pagina’s van je eigen website. Zoekmachines bepalen dit door te kijken naar de domeinnaam. Als de link op een pagina naar een andere pagina leidt binnen hetzelfde domein, dan wordt deze beschouwd als een interne link. Als, op een of andere manier, je website gebouwd is op meer dan één domein, zullen zoekmachines je links beschouwen als extern. 

Een binnenkomende link is een link welke via een andere website gebruikers naar jouw website toe leidt. Een uitgaande link is daarentegen een link die vanaf jouw website gebruikers naar een website met een ander domein stuurt. 

Hoe binnenkomende links voor een betere SEO zorgen

Van de drie typen links, zijn binnenkomende links degene met de grootste potentie voor SEO voordelen, maar ook het lastigst te bemachtigen. 

Populaire kwaliteit websites zijn als vrienden om advies aan te vragen: ze zijn betrouwbaar, hebben goede bronnen en een soort macht over een bepaald onderwerp. Wanneer een website naar een andere website linkt, doen zij dit vaak met een goede reden. Vaak plaatsen ze links die ze relevant vinden omdat het informatie heeft dat hun eigen informatie ondersteund of aanvult. Aan de andere kant wordt er soms ook om een tegengestelde reden naar een andere website gelinkt. Zij doen dit dan om iemand te bekritiseren of omdat ze het er juist niet mee eens zijn. 

In beide gevallen zorgt het linken naar een andere website voor positieve invloed voor desbetreffende website. Of het nou geliefd of gehaat is, het zorgt voor een reactie (in de vorm van een link) wat een aanduidt dat de site waarnaar wordt gelinkt in elk geval relevant aan het onderwerp is. Als de inhoud van een webpagina iemand er over laat praten, geeft dit een bepaald gezag, betrouwbaarheid of herleidbaarheid aan. Dus kun je voorzichtig stellen dat links op pagina’s een soort van stemmen zijn. En met een stem komt vertrouwen. Meer links, zorgen simpel gezegd voor een betere ranking. Hoe hoger de autoriteit van de linkende website is, hoe meer invloed deze op de rankings heeft.

Let wel: als de link niet relevant is kan het ook een averechts effect veroorzaken. Wanneer jij bijvoorbeeld een auto-blog bezit en je ontvangt een link van een website die over hamsters gaat, dan zul je daar niet veel beter van worden.  Toch is de hoeveelheid links niet het enige waar op gelet wordt. Google kijkt namelijk ook naar kwaliteit.

Niemand houdt van nep-vrienden

Soms heb je gelijk door wanneer iemand “fake” is. Op andere momenten is dat niet zo makkelijk.

Hetzelfde geldt voor wanneer Google kijkt naar webpagina’s. Links die eruit zien als een stem van vertrouwen kunnen makkelijk vervalst worden door de volgende dingen:

  • Online Forums
  • Blog reacties
  • Gastenboeken
  • Wiki-pagina’s
  • Sociale media profielen
  • Artikel legenda’s 
  • Antwoord sites
  • Sociale bookmarks

Dit zijn de zogenoemde kunstmatige links

Soms heeft Google gelijk door welke links vals zijn, maar dat gebeurt niet altijd. Het kan google dan een tijdje duren voordat hij kunstmatige links geïdentificeerd heeft. Deze kunstmatige links hebben een negatieve invloed voor de desbetreffende pagina’s. De rank van deze pagina’s met de kunstmatige links kan verlaagd worden door verschillende beoordelingsfactoren als kwaliteit, algoritme updates en zelfs handmatige acties van Google. Om goede, natuurlijke links te genereren moet een website kwalitatief juiste informatie aanbieden wat betrouwbaar, herleidbaar en gezaghebbend is. Dit zorgt er voor dat de pagina’s kwaliteit kunnen opbouwen en natuurlijke links van andere websites ontvangen, wat op zijn beurt voor een betere beoordeling zorgt. 

Binnenkomende links zijn nog steeds belangrijk, zelfs na Google’s Core update

Recentelijk heeft Google een aantal belangrijke algoritmes geüpdatet. Een van deze updates was de core update (september 2019). Google’s Core update is nu een belangrijk onderdeel van de kern algoritmes geworden. Deze update staat Google toe om de kwaliteit van links effectiever te kunnen evalueren. Na de update waren SEO experts ervan overtuigd dat links niet langer belangrijk waren, dit is echter niet het geval. 

Links zijn nog steeds belangrijk in de beoordeling en geven nog steeds dezelfde waardes aan als eerst. Ze geven een goede reflectie van de kwaliteit van een webpagina, mits zij natuurlijke links zijn. De Core update heeft het juist makkelijker voor Google gemaakt om kunstmatige links te herkennen. Links zijn altijd al belangrijk geweest bij de beoordelingsfactoren, maar de methode waarmee links worden opgehaald zijn verbeterd, zeker na de laatste Core update.

Niet iedereen denkt als een SEO expert, gebruik niet teveel anchor-teksten

Een van de belangrijkste aspecten van binnenkomende links is dat zoekmachines letten op de anchor-tekst van een link. Anchor-tekst is een klikbare tekst of link, soms ook de alternatieve tekst van een afbeelding in een afbeelding. De anchor-tekst helpt zoekmachines met het geven van een idee van het onderwerp voor de bestemmingspagina waarnaar de link toe leidt. Deze feature is nog regelmatig misbruikt door middel van het invullen van de volledige zin die je wil laten beoordelingen in alle anchor-teksten van links voor verschillende webpagina’s. Ze hoeven daarvoor niet eens bij het onderwerp te passen. Veel vorige Google-updates zijn aan de slag gegaan met dit probleem, inclusief de Penguin update. Hierbij zorgt een teveel op sleutelwoorden gerichte anchor-tekst voor een negatieve beoordeling. 

Sinds de Penguin updates, is er meer aandacht gericht op een natuurlijke anchor-tekst in je binnenkomende links. Hier zijn een aantal dingen om rekening mee te houden die voor een negatieve invloed op je links kunnen zorgen: 

  • Wanneer mensen een link toevoegen die naar je website leidt, zal hun anchor-tekst zeer waarschijnlijk je merk of bedrijfsnaam zijn. Dus, als je sleutelwoord gefocuste achor-tekst een grotere hoeveelheid bevat dan de anchor-tekst met je merknaam kan dit voor problemen zorgen. Het werkt het beste om meer anchor-teksten met je merknaam dan met je exact match keywords te hebben. 
  • Niet iedereen denkt hetzelfde en het is onwaarschijnlijk dat veel mensen dezelfde anchor-tekst zullen gebruiken. Als je bezig bent met het aanpassen van je anchor-tekst zodat deze hetzelfde is vanaf meerdere websites, dan ziet dat er erg onnatuurlijk uit. Het is belangrijk om diversiteit in je anchor-teksten te hebben. Zelfs al staat er alleen “klik hier”, “bezoek ons hier”, etc.

Interne links: verdeel PageRank goed over je website

Binnenkomende links zijn het voordeligst want PageRank wordt vanaf andere websites doorgegeven naar jouw site. Hoe meer links er binnenkomen, des te meer PageRank je ontvangt. Terwijl de links van de ene pagina naar de andere springen, wordt de doorstroom van PageRank zwakker en zwakker. Op bijna elke website is de pagina met de meeste binnenkomende links de thuispagina van de website. Als een pagina binnen je site te ver af staat van je thuispagina, zal de PageRank zeer verminderd zijn voordat deze bij jouw pagina belandt. 

Dit zorgt ervoor dat pagina’s die ver van de thuispagina af staan slecht beoordeeld worden. Omdat niet alle pagina’s binnenkomende links krijgen, moet je interne links gebruiken om de volgende twee redenen: 

  • Het helpt gebruikers te navigeren naar de verschillende pagina’s op je website
  • Het helpt zoekmachines je gehele website te kunnen bezoeken met zo min mogelijk springen tussen de pagina’s 

Hier zijn een paar bekende plekken waar je interne links kan vinden:

Website navigatie

Deze links staan meestal in een sidebar menu, bovenkant van de website of in de footer welke op elke pagina beschikbaar is.

Verwante pagina’s

Een onderdeel van een webpagina dat andere pagina’s aanwijst die gerelateerd zijn aan het onderwerp van desbetreffende pagina. Dit is handig voor gebruikers want het biedt vaak een pagina aan waar zij naar op zoek zijn.

Gebruikers sitemap

Een sitemap is een enkele pagina welke naar alle andere pagina’s van de website linkt. Er zijn drie type gebruikers: welke die via de navigatie een pagina bezoeken, degene die door middel van de zoekbalk de benodigde pagina vinden en degene die de sitemap opzoeken en vanuit daar op zoek gaan. Voor grote websites kunnen sitemaps echter overweldigend zijn en alleen maar de hoofdcategorieën aankaarten.

Links binnen de content

Binnen de content van een pagina kunnen links toegevoegd worden via de woorden in een alinea. Dit wordt maar door weinig websites gebruikt, maar kan ook negatieve effecten hebben op de SEO wanneer het teveel gebruikt wordt. Houdt het natuurlijk.

Zelfs als we letten op het gebruik van interne links en de verdeling van PageRank, moet je de gebruiker op de eerste plaats zetten. Daarna komt de zoekmachine pas. Let ook altijd op de beste manieren om binnen je website te kunnen navigeren.

Uitgaande links: zorg dat het er natuurlijk uit ziet

Door de jaren heen hebben SEO experts de methode waarop zij uitgaande links gebruiken sterk aangepast. Sommigen geloven dat uitgaande links PageRank hebben weggehaald waardoor hun beoordelingsvermogen achteruit gaat maar dit is in weinig gevallen correct geweest. 

Dit is wel waar de termen “PageRank verzamelen” en “PageRank kanaliseren” vandaan komen. Elke uitgaande link staat gelijk aan een lek, maar als een uitgaande link belangrijk is voor gebruikers, kan je de “nofollow” kenmerken aan de link toevoegen. De “nofollow” tag verteld zoekmachines dat zij de link niet dienen te volgen en de pagerank niet vanuit de linkende site door moet geven aan een andere site.

Veel SEO experts hebben hier misbruik van gemaakt totdat Google in 2009 een update lanceerde die zich focuste op de oplossing. In een notendop: PageRank verzamelen werkt niet hetzelfde als dat het ooit deed. Veel theorieën en uitvoeringen zijn hieruit voortgekomen zoals: 

  • Heb niet teveel uitgaande links. In theorie houden de “lekken” van PageRank nog steeds aan. Maar toch zijn er af en toe nog websites die veel uitgaande links hebben, maar tegelijkertijd ook een hoge beoordeling. 
  • Plaats niet altijd “nofollow” op uitgaande links. Het toevoegen van een “nofollow” kenmerk aan links wordt gedaan om te voorkomen dat de bestemming van deze link de PageRank krijgt. Toch kan een overvloed aan deze tags zorgen voor een onnatuurlijke look wat weer je beoordeling beïnvloed. 
  • Goede kwaliteit websites linken naar goede kwaliteit websites. Het geven van links is net zo belangrijk als het ontvangen van links. Websites van een goede kwaliteit doen hun best deze kwaliteit te behouden, dus wanneer zij naar andere sites linken zorgen zij ervoor dat de bestemmings-site ook van goede kwaliteit is. Om de zoekmachines het idee te geven dat jij ook van goede kwaliteit bent, kan je dus beter wel linken naar andere goede kwaliteit websites.

In deze drie punten lijken de regels elkaar echter tegen te spreken. Geen enkele uitgaande link behoudt PageRank, maar het hebben van geen enkele links ziet er ook onbetrouwbaar uit. Het toevoegen van de “nofollow” tag helpt het behouden van PageRank, maar niet elke link mag de “nofollow” tag hebben. 

Hoewel PageRank weglekt met het linken naar andere websites, is het belangrijk om zo nu en dan toch naar een goede kwaliteit website te linken. De regels hiervan zijn niet vast en juist wat flexibel, maar de hoofdgedachte blijft dat alles er natuurlijk uit moet blijven zien. Link dus naar andere websites als dat het natuurlijke is om te doen. 

Zijn backlinks nog belangrijk?

Links zijn erg belangrijk voor SEO geweest, en dat zijn ze nu nog steeds. Het lijkt erop dat ze in de toekomst ook nog belangrijk zullen zijn. Toch, zoals met veel onderdelen in SEO, is er erg veel veranderd tijdens de afgelopen jaren. De functionaliteit van links is echter niet veranderd: 

Binnenkomende links zorgen voor de grootste impact op je beoordeling omdat zij werken als stemmen van vertrouwen, herleidbaarheid en gezag. Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat deze links ook van goede kwaliteit websites af komen en niet onnatuurlijk veel binnenkomen. 

Interne links zorgen voor de juiste verdeling van PageRank vanuit binnenkomende links om je websites beoordeling zo hoog mogelijk te houden. Interne links zijn er echter niet voor de zoekmachine, maar voor de gebruiker. 

Uitgaande links moeten altijd op een natuurlijke manier gebruikt worden. Linken naar hoge kwaliteit websites zal er voor zorgen dat jouw website met deze geassocieerd wordt. De belangrijkste regel is hier echter ook: zorg er voor dat het er natuurlijk uit blijft zien. Te weinig links of het hebben van onnatuurlijk veel links zal opvallen en negatieve effecten met zich meebrengen. 

Gratis SEO scan?

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!